MEMILIH ANTARA TADIKA SATU BANGSA ATAU MULTI-RACIAL




Anak sulung saya sekarang berumur 3 tahun 7 bulan. Masuk tahun 2019 dia akan berumur 4 tahun (secara tak rasmi). Secara rasminya akan genap 4 tahun pada 25 Mei 2018.

Saya dan isteri memang dah plan nak enrol dia ke tadika atau “pre-school” apabila dia masuk 4 tahun / tahun ke-empat.

Pemilihan pre-school pada saya sangat mudah. Mudah bukan bermaksud saya ambil lewa tentang pre-school dia. Tapi mudah bagi saya sebab saya dah ada pilihan yang saya nak.

Orang lelaki ni senang. Dia kalau dah set atau target nak yang tu, dia akan go straight to the point. Macam shopping, dia dah tau nak beli apa. Masuk je mall cari barang dia nak then balik.

Awal-awal lagi saya dah set dalam fikiran saya:

“Anak saya kena masuk ke pre-school multi-racial.”

WHY?

Kerana saya tidak pernah mempunyai pengalaman bergaul dengan kaum bukan melayu sehinggalah saya belajar di Universiti dan kerja di Kuala Lumpur. Dan saya rasa tersangatlah rugi sebab tidak bergaul dengan pelbagai kaum bermula dari umur yang muda/kecil.

Kuala Terengganu ni majoriti populasinya adalah melayu. Dulu saya pre-school di KEMAS yang mana semua melayu. Lepas tu masuk Sekolah Rendah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan yang mana masih semuanya melayu. Saya tidak terdedah dengan budaya dan adat kaum bukan melayu. Apabila saya melangkah masuk ke Universiti dan alam pekerjaan, saya rasa kekok sebab tak biasa. Lama sikit baru saya boleh biasakan diri.

Di Kuala Terengganu ni hanya ada dua pre-school multi-racial iaitu Tadika St. Theresa dan Tadika Grammar. Setelah saya teliti dan melalui pemerhatian saya terhadap anak kawan-kawan saya yang menghantar anak-anaknya ke St. Theresa saya jadi lebih selesa dan yakin untuk buat pilihan yang sama.

Saya tak nak anak-anak saya jadi macam saya yang tak diberi kesempatan untuk merasai sendiri suasana, pergaulan, pemikiran dan perkongsian masyarakat majmuk di Malaysia. Pendedahan awal bagi saya lebih baik sebab bila mereka masih kecil, keikhlasan mereka berkawan adalah tulus dan tidak dikotori dengan anasir-anasir atau propaganda-propaganda politik mahupun perkauman.

Ini adalah pilihan saya dan isteri. In sha Allah yang terbaik untuk anak kami. Pilihan korang pula bagaimana? Apa yang mendorong korang memilih tadika pilihan korang?

Korang ambil kira tak pasal bangsa ni?
Korang cari tadika yang murah atau mahal?
Korang dah set dari awal ke nak anak masuk tadika mana?
Korang  stress tak anak orang lain masuk tadika "mahal" atau "up" atau "trending"?

Jomlah kongsikan pendapat dan pengalaman korang. Saya ada seorang lagi anak ni yang akan masuk tadika lagi 2 tahun. Kot-kotlah boleh dapat pandangan dan pengalaman dari korang.

Comments

  1. Sorry to ask, mind sharing macam mana perkembangan anak yang hantar ke St Theresa?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts